Samodzielna renowacja starych felg

Zdarzają się sytuacje, kiedy szczególnie zależy nam na polepszeniu wizualnego stanu samochodu. Możemy się na tym skupić przy przygotowaniach auta do sezonu, szczególnego wydarzenia (np. ślubu) albo z czysto prozaicznych powodów: by na nim zarobić przy sprzedaży. Niezależnie od okoliczności, jednym z głównych zagadnień przy takim przygotowaniu samochodu jest odnowienie felg aluminiowych.

Renowacja felg

Już po kilku latach eksploatacji, felgi tracą swoje walory estetyczne. Powierzchnia matowieje od minimalnych otarć, wyszczerbień, a niektóre zadrapania są widoczne gołym okiem. Jest to szczególnie widoczne, jeśli felgi przekładane są cyklicznie z opon zimowych na letnie i z powrotem. W przypadku, gdy felgi aluminiowe nie są uszkodzone, a jedyne wady dotyczą ich estetyki, możemy pokusić się o samodzielną renowację. Proces jest czasochłonny, ale efekt końcowy wynagrodzi nam trudy procesy, pozwalając zaoszczędzić niemałą kwotę, którą musielibyśmy poświęcić na zakup kompletu nowych obręczy.

Odnawianie obręczy

W pierwszej kolejności musimy zdjąć opony, tak aby mieć pełny i nieograniczony dostęp do całej felgi. Obręcz musimy obiektywnie ocenić – jeśli wymaga prostowania, musimy oddać ją do specjalnego zakładu; nieumiejętne prostowanie może doprowadzić do trwałego uszkodzenia! W przypadku, gdy felga jest zdatna do dalszego użytkowania, musimy ją dokładnie oczyścić z wszelkich zabrudzeń oraz rdzy. Z oczywistych względów, w przypadku dbałości o estetykę, do usuwania korozji lepiej użyć specjalnych preparatów chemicznych, a nie szczotki.

Następnie, przygotowane do renowacji felgi szlifujemy i polerujemy. Zaczynamy od papieru o granulacji około 600, przechodząc stopniowo na coraz wyższe, kończąc na wartości koło 2000. Jeśli po szlifowaniu pozostały widoczne rysy, należy je uzupełnić szpachlą i powtórzyć proces szlifowania. W momencie gdy uzyskamy gładką powierzchnię obręczy, bez widocznych niedoskonałości, możemy przystąpić do polerowania. Najprostszym i sprawdzonym sposobem jest użycie pasty drobnoziarnistej, która wypoleruje felgi i nada im odpowiedni połysk. Tak przygotowaną felgę aluminiową możemy pokryć 3 cienkimi warstwami lakieru, co nada im „efekt lustra”.

Malowane jak nowe

Jeśli zależy nam na gruntownym odmienieniu felg, możemy zdecydować się na ich malowanie. Aby tego dokonać, należy przede wszystkim dokładnie pozbyć się fabrycznego lakieru z felgi podczas procesu szlifowania. Jeśli nie wykonamy tego punktu dokładnie, nowo położone warstwy będą odchodzić od starej powłoki obręczy. Przygotowaną obręcz malujemy dwukrotnie lakierem podkładowym, który następnie szlifujemy. Dopiero po wyschnięciu dwóch warstw podkładu, obręcz malujemy i zabezpieczamy lakierem.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Podczas renowacji felg musimy pamiętać i bezwzględnie przestrzegać dwóch podstawowych zasad. Po pierwsze, wszelkie naprawy (nie poprawki wizualne) powinniśmy zlecać wyspecjalizowanym zakładom. Po drugie, podczas nakładania lakieru nie malujemy nim wnętrza otworów na śruby oraz otworu centralnego – nie wolno zmniejszać tarć między śrubami lub nakrętkami a felgą, może to doprowadzić do ich luzowania!

Dodaj komentarz