CIŚNIENIE W OPONACH: JAKIE POWINNO BYĆ I JAK JE SPRAWDZAĆ

Wszyscy kierowcy wiedzą, że nowoczesne opony są wypełnione powietrzem. Rzadziej do opony wpompowywana jest mieszanka azotu. Jednak w każdym przypadku opona jest pod ciśnieniem w swojej formie roboczej. Dzięki temu możemy cieszyć się komfortową jazdą i bez większych problemów pokonywać nierówności na drodze.

Warto pamiętać, że od właściwego ciśnienia w oponach zależy nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wskaźnik ten powinien być zatem regularnie sprawdzany.

JAKIE JEST OPTYMALNE CIŚNIENIE W OPONACH

Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z ciśnieniem zalecanym przez producenta danej marki samochodu. Liczby są różne:

  •  dla przedniej i tylnej osi (nie wszystkie modele samochodów);
  •  przy częściowym i pełnym obciążeniu pojazdu;
  •  dla różnych rozmiarów opon (jeśli pojazd jest do tego przystosowany).

Zalecane ciśnienie dla opon można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Dodatkowo może być umieszczony po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, na styku z drzwiami kierowcy lub na krawędzi samych drzwi. Na boku każdej opony znajduje się oznaczenie maksymalnego ciśnienia, które informuje o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu.

Czasami właściciele samochodów są zdezorientowani przez szeroką gamę jednostek miary. Ciśnienie w oponach może być mierzone w:

  •  Paskale (Pa)
  •  Atmosfery (Atm) - czasami w atmosferach technicznych;
  •  bar (bar)
  •  Funty na cal kwadratowy (PSI) - są one najczęściej spotykane w samochodach amerykańskich.

Konwerter jednostek może pomóc w przypadku wszystkich liczb złożonych. Prawie każdy smartfon ma taki telefon. Takie użyteczne narzędzie jest również łatwe do znalezienia w sieci WWW.

STANDARDOWE MIERNIKI CIŚNIENIA W OPONACH

Ciśnieniomierze do opon służą do pomiaru ciśnienia w oponach. Tradycyjnie, wszystkie przenośne manometry do opon można podzielić na dwie grupy: elektroniczne i mechaniczne. Przeanalizujmy je bardziej szczegółowo


1) Wskaźnik. Niezawodne i niedrogie mierniki mechaniczne, które działają bez zasilania. Odczyty można zobaczyć na tarczy. Producenci zazwyczaj drukują dwie skale dla różnych jednostek miary.

Manometry wskazówkowe dostępne są w różnych klasach dokładności. Ich wadą jest wrażliwość na niską temperaturę, wilgotność i wstrząsy.

2) Elektroniczne. Najnowocześniejszy typ ciśnieniomierzy o wielu zaletach. Wyniki pomiarów są wyświetlane na wyświetlaczu w dowolnej jednostce. Ciśnieniomierz elektroniczny posiada bardzo szeroki zakres pomiarowy i daje dokładne odczyty. Dodatkowe funkcje to latarka, termometr, itp.

Oczywiście, takie urządzenia mają swoje wady. Po pierwsze, są one nieskuteczne w zimnych porach roku. Ciśnieniomierze elektroniczne są zasilane i droższe od innych.

Wybór ciśnieniomierza powinien być dokonany na podstawie własnego doświadczenia i łatwości obsługi. Ciśnieniomierze są dostępne w różnych przedziałach cenowych. Dlatego każdy kierowca może sobie pozwolić na takie narzędzie.

Nawet najprostszy manometr może sprawić, że podróż będzie bezpieczniejsza. Dlatego też zalecamy, aby zawsze mieć to urządzenie pod ręką.


ALTERNATYWNE SPOSOBY OKREŚLANIA CIŚNIENIA W OPONACH

Duża część nowoczesnych pojazdów może być wyposażona w system monitorowania ciśnienia w oponach - TPMS. Opcja ta monitoruje ciśnienie i temperaturę w oponach przez cały czas. Kierowca widzi te dane na komputerze pokładowym.

System TPMS jest obecnie obowiązkowym elementem wyposażenia wszystkich nowych samochodów produkowanych w UE, a nawet w niektórych krajach na całym świecie. W wielu starszych modelach samochodów system monitorowania ciśnienia w oponach może być zamontowany w warsztacie.

Nakładki na wskaźniki są również przydatne dla właścicieli samochodów. Są one po prostu przykręcane do zaworu opony. Wskaźniki sygnalizują zmianę ciśnienia i konieczność napompowania opony poprzez zmianę koloru.

CIŚNIENIE W OPONACH LETNICH I ZIMOWYCH

Aby odpowiedzieć na pytanie: "Jaka jest różnica między ciśnieniem w oponach zimowych i letnich", trzeba sobie przypomnieć coś o ciśnieniu ze szkolnych lekcji fizyki. Większość kierowców zapewne pamięta, że gazy mają tendencję do kurczenia się lub rozszerzania w zależności od temperatury. Z tego powodu opony muszą być inaczej napompowane w ciepłe i zimne dni.

W zimie ciśnienie w oponach spada. Aby to skorygować, opona musi być napompowana.

W lecie opona nagrzewa się do wysokich temperatur. W związku z tym ciśnienie w oponach nieznacznie wzrasta. Nie należy jednak zbyt szybko spuszczać powietrza z opony. Zmniejszenie ciśnienia jest zalecane w najgorętszym okresie lata.

Sezonowe zmiany ciśnienia są ważną informacją, której producenci pojazdów zazwyczaj nie podają w instrukcji obsługi. Chociaż każdy pojazd ma indywidualne wymagania dotyczące ciśnienia w oponach, sezonowe zmiany ciśnienia w oponach również będą się różnić. Porady dotyczące prawidłowego ciśnienia w zimie udzieli wykwalifikowany sprzedawca opon.

NIEPRAWIDŁOWO NAPOMPOWANE OPONY - CO MOŻE SIĘ STAĆ?

Producenci samochodów nigdy nie udzielają porad za darmo. Od zastosowania się do tych wskazówek zależy Twoje bezpieczeństwo i żywotność Twojego samochodu. Nieprawidłowo napompowane opony mogą również prowadzić do przedwczesnego zużycia bieżnika, a nawet do wypadków.

Jeśli w oponach jest zbyt niskie ciśnienie

  •  jazda staje się trudniejsza i bardziej nieprzewidywalna;
  •  Nierównomierne zużycie opony (krawędzie bieżnika szybko się ścierają);
  •  Wzrasta zużycie paliwa;
  •  wysokie ryzyko uszkodzenia obręczy przy najechaniu na dziurę w jezdni;
  •  temperatura wewnątrz wzrasta.

Stosowanie opon z zaniżonym ciśnieniem jest uzasadnione, jeśli samochód jest stale eksploatowany w terenie. W takim przypadku koła mogą być obniżone o 5-10% w lecie i do 15% w zimie.


Jeśli opony są przepompowane

  •  środkowa część bieżnika przedwcześnie się ściera;
  •  Jazda staje się mniej komfortowa, kierowca i pasażerowie odczuwają nierówności na drodze;
  •  Zużycie zawieszenia i elementów zawieszenia ulega przyspieszeniu;
  •  Zmniejsza się skuteczność hamowania i wydłuża droga hamowania;
  •  Wysokie ryzyko przepukliny, a nawet rozerwania.

Nadmiernie napompowane opony są powszechnie stosowane w sportach motorowych, aby zapewnić samochodowi lepsze prowadzenie. Pamiętaj jednak, że takie samochody "żyją" krótko, a ich opony jeszcze krócej.

 

Autor