
OPONY Z KOLCAMI
Opony z kolcami cieszą się coraz większym uznaniem wśród właścicieli samochodów od początku ubiegłego wieku. W tamtych czasach była to egzotyka. Metalowe kolce w pierwszych modelach nie były przeznaczone do poprawy przyczepności na lodzie, ale raczej do ochrony drogich gumowych kół przed zużyciem.
Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Koła kolcowane przeszły długą drogę w zakresie zmian i ulepszeń. Obecnie jest to opona wybierana przez miliony kierowców na całym świecie. Jakie są więc zalety opon kolcowanych? Rzućmy okiem na ich cechy i niuanse wydajności poniżej.
CECHY OPON KOLCOWANYCH
Opony kolcowane to koła z małymi metalowymi kolcami w bieżniku opony. Zazwyczaj wystają one zaledwie od 0,5 do 1,5 mm ponad powierzchnię opony. Wystarczy to jednak, by zapewnić samochodowi znacznie lepszą stabilność na lodzie i ubitym śniegu niż w przypadku opon ciernych. Na mokrym lub gołym asfalcie opony kolcowane są jednak znacznie gorsze od rzepów.
Wyciągnięto wniosek, że opony kolcowane powodują niepożądane skutki na nawierzchniach dróg. Z tego powodu niektóre kraje europejskie o łagodnych, śnieżnych zimach zakazały stosowania opon kolcowanych. Opony kolcowane są jednak tak skuteczne w surowe i śnieżne zimy, że w wielu krajach skandynawskich wprowadzono obowiązek ich używania w zimnych porach roku.
CO JEST LEPSZE: KOLCZASTE CZY NIEKOLCZASTE?
Jest to jedno z najczęstszych i najbardziej kontrowersyjnych pytań wśród kierowców. Jest mało prawdopodobne, że kiedykolwiek pojawi się jedna odpowiedź. Jednak na podstawie klimatu, w którym mieszkasz, specyfiki Twoich typowych tras i innych czynników można określić, jaka opona najlepiej nadaje się do Twojego samochodu.
PRAWIDŁOWE UŻYWANIE OPON KOLCOWANYCH
Powszechnie wiadomo, że opony zapewniają najlepsze właściwości jezdne i długowieczność, gdy są prawidłowo użytkowane. Nieznajomość tych podstawowych zasad często prowadzi do mylnego wrażenia, że opony kolcowane to opony najwyższej jakości. Oto kilka wskazówek, jak używać opon kolcowanych, aby jeździć bezpieczniej i przedłużyć ich żywotność.
INSTALUJ
Chęć zaoszczędzenia pieniędzy często skłania właścicieli samochodów do zamontowania tylko połowy kompletu opon kolcowanych w samochodzie. Innymi słowy, samochody z napędem na przednią oś są wyposażone w dwa koła z kolcami z przodu i opony cierne z tyłu. Natomiast samochody z napędem na tylną oś są wyposażone w koła kolcowane tylko na tylnej osi. Dodatkowo taki kompletny zestaw motywowany jest poprawą zdolności biegowych i efektywnym przesuwaniem się z miejsca. W praktyce jednak, samochód może niekontrolowanie skręcić na pierwszym zakręcie.
Nie należy łączyć opon kolcowanych i niekolcowanych w tym samym pojeździe. Nie uzyskasz najlepszej kombinacji ich cech. Zamiast tego ryzykujesz spowodowanie wypadku.
Więcej informacji na temat przechowywania opon letnich i zimowych znajduje się w części (Uwagi dotyczące przechowywania opon).
OCZYSZCZANIE
W przypadku zakupu nowych opon kolcowanych nie należy się spieszyć z jazdą próbną w pierwszym dniu użytkowania. Logika zwykłego właściciela samochodu powie Ci, że im nowsze opony, tym lepsze, szybsze i bardziej wytrzymałe. Logika ta może skłonić kierowcę do pokonywania zbyt ostrych zakrętów lub niepotrzebnego przyspieszania przy złej pogodzie. Nie zdziw się, jeśli po takich manewrach pozbędziesz się kilku ćwieków już w pierwszym tygodniu.
Jednym z sekretów prawidłowego użytkowania opon kolcowanych jest ich docieranie. Istotą tego procesu jest to, że kołek musi być mocno osadzony w oponie pod ciężarem samochodu. Innymi słowy, należy przejechać średnio 500 km z prędkością 80 km/h, aby kolczatka nabrała bezpiecznej pozycji. Twój styl jazdy musi być zrelaksowany.
KIEDY NALEŻY KUPIĆ NOWE OPONY Z KOLCAMI
Zużycie opon opiera się na dwóch kryteriach: głębokości bieżnika opony i obecności kolców. Minimalna bezpieczna głębokość bieżnika dla kół zimowych wynosi 4 mm. Chociaż liczba ta może być kwestionowana.
Liczba kolców: eksperci zalecają zaprzestanie używania opon, gdy w bieżniku pozostanie mniej niż połowa kolców. Biorąc pod uwagę, że rok normalnego użytkowania powoduje utratę 10% kołków, potrzeba by było 5 sezonów użytkowania, aby pozbyć się połowy z nich.
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZUŻYCIE OPON.
Przede wszystkim warto wspomnieć, że czynniki takie jak niewłaściwe ciśnienie, styl jazdy, przeciążenie samochodu i wiele innych wpływają na przedwczesne zużycie każdej opony. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj (żywotność opon).
Jeśli chodzi o opony kolcowane, znaczna utrata kolców sprawia, że nie nadają się one do użytku. Oto kilka wskazówek, dzięki którym kolce pozostaną na swoim miejscu, a opona będzie służyć dłużej:
1. Nie należy używać opon z kolcami poza sezonem. Opony te powinny być montowane jak najpóźniej jesienią i zastąpione oponami letnimi wczesną wiosną.
2. Pamiętaj o okresie docierania.
3. Montując zeszłoroczny komplet, upewnij się, że opony obracają się w tym samym kierunku, co zeszłoroczny komplet. Kolce w bieżniku są zamontowane pod niewielkim kątem. Zmiana kierunku obrotów może spowodować ich poluzowanie.
JAK DŁUGO WYTRZYMA OPONA KOLCOWANA?
Jak wspomniano wcześniej, typowa opona kolcowana jest zazwyczaj droższa od opony ciernej o tym samym rozmiarze. Nic więc dziwnego, że wybierając opony zimowe, właściciele samochodów starają się określić ich przewidywaną żywotność.
Należy pamiętać, że żywotność opon zależy od tempa i warunków ich użytkowania, a także od tego, jak dobrze są przechowywane. Jakość i reputacja producenta również odgrywa dużą rolę. Znane marki opon, na przykład, określają średnią żywotność opony na pięć lat. Nie ma w nich rozróżnienia między kołami zimowymi i letnimi.