JAK DŁUGO OPONA MOŻE BYĆ UŻYWANA? ODPOWIEDZI PRODUCENTA.

ŻYWOTNOŚĆ OPONY

Opony, jak wszystkie rzeczy na tym świecie, mają tendencję do starzenia się, zużywania i stania się bezużytecznymi. Żywotność mierzona jest w przejechanych kilometrach i zależy od wielu czynników. Oto, co należy wiedzieć o żywotności gumy i jak ją przedłużyć.

Wiodący producenci opon sugerują wymianę opon co 5 lat. Jest to wartość bardzo przeciętna i odnosi się do okresu użytkowania w każdym sezonie (istnieją również zalecenia dotyczące czasu przechowywania).

Marki opon mają różne poglądy na temat trwałości swoich produktów. Niektórzy wolą dyplomatycznie milczeć na ten temat. A jednak udało nam się zebrać kilka opinii ekspertów:

Michelin sugeruje swoim klientom użytkowanie kompletu opon przez 5 lat, ale nie ogranicza swoich produktów do tego okresu. Po piątym sezonie francuska marka radzi, aby zwrócić szczególną uwagę na przeglądy konserwacyjne.

Continental jest bardzo ostrożny, jeśli chodzi o datę ważności opon swojej marki. Continental powtarza, że okres eksploatacji zależy od wielu czynników, ale mimo to odradza używanie opon starszych niż 10 lat.

Bridgestone gwarantuje osiągi swoich opon przez pięć lat od daty zakupu. Dla różnych modeli potencjalny przebieg wynosi od 65.000 do 125.000 kilometrów.


KIEDY I DLACZEGO WARTO ZMIENIĆ OPONY

Opony psują się z kilku powodów: zużycie bieżnika, starzenie się gumy, uszkodzenia krytyczne. Przyjrzyjmy się im bliżej.

1: Zużycie bieżnika. Wzór bieżnika ma duże znaczenie funkcjonalne. Od niego w dużej mierze zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jazda na łysych oponach w lecie może być niebezpieczna, ale w zimie może prowadzić do wypadków śmiertelnych.

Na Ukrainie obowiązują wymogi prawne dotyczące stanu technicznego opon. Przepisy ruchu drogowego zabraniają używania pojazdów, w których głębokość bieżnika jest mniejsza niż podana poniżej:

  •  1,6 mm dla samochodów osobowych i ciężarowych o masie do 3,5 tony;
  •  1 mm dla samochodów ciężarowych o masie 3,5 tony lub większej;
  •  2 mm dla autobusów;
  •  0,8 mm dla pojazdów silnikowych.

Z przepisów technicznych dotyczących kół i opon pneumatycznych pojazdów kołowych kategorii L, M, N, O oraz maszyn specjalnych wykonanych na ich podwoziu

Obecnie normy te, choć formalnie obowiązujące, uważane są za przestarzałe. Eksperci od opon zalecają, aby nie używać opon o głębokości bieżnika mniejszej niż 4 mm (5-6 mm w przypadku samochodów ciężarowych).
2. Utrata właściwości opony w wyniku starzenia się. Opony mogą być przeterminowane, zanim zostaną zamontowane w pojeździe. Nawet w optymalnych warunkach przechowywania, bez znacznych różnic temperatur i pogody, opona ulega starzeniu. Może to być widoczne w utracie elastyczności, sprężystości i pękaniu. Guma, która była przechowywana przez ponad 5 lat może być uznana za starą. Jeśli był przechowywany na wolnym powietrzu, z dostępem do światła słonecznego, okres ten ulega skróceniu.

3. Uszkodzenia, które nie nadają się do naprawy. Czasami trzeba kupić nową oponę wcześniej niż się spodziewasz. Pewnymi sygnałami do wymiany koła są:

  •  Przebicia, przecięcia lub rozdarcia, które odsłaniają metalową linkę lub żyły osnowy.
  •  Podział w każdym obszarze.
  •  Wzdęcia. Czasami te uszkodzenia można naprawić, ale jest to utrata integralności strukturalnej.

WIĘC JAK PRZEDŁUŻYĆ ŻYWOTNOŚĆ OPONY?

Naprawdę nie ma żadnych niesamowitych wskazówek ani sekretnych sztuczek, które przedłużyłyby żywotność opony o kilka lat. Jeśli znasz jakieś, koniecznie podziel się nimi w komentarzach.

A sposoby na przedłużenie żywotności kół są proste i wręcz banalne. Każda rzecz lub urządzenie (opony samochodowe nie są tu wyjątkiem) będzie w pełni wykorzystywać swoje zasoby, jeśli będzie używana zgodnie z instrukcją i przeznaczeniem. Ponieważ praktycznie nikt nie czyta takich instrukcji, poniżej podajemy kilka ważnych zaleceń dla Ciebie:

  •  Upewnij się, że ciśnienie w oponach jest prawidłowe.
  •  Nie należy przeciążać samochodu. Każda opona ma zalecany indeks nośności. Jeżeli wartość ta będzie regularnie przekraczana, opona będzie się przegrzewać. Ponadto mogą wystąpić wady wewnętrzne.
  •  Zachowaj rozsądną prędkość. Wskaźnik maksymalnej prędkości jest kolejnym zaleceniem producenta. Ignorowanie tego faktu znacznie skraca żywotność każdej opony.
  •  Sprawdź wzrokowo bieżnik opony i ściany boczne pod kątem drobnych niedoskonałości i równomiernego zużycia opony. W przypadku jakichkolwiek podejrzanych lub niejasnych zmian nie należy zwlekać z wizytą w warsztacie.
  •  Przeanalizuj swój styl jazdy. Ostre hamowanie, ciasne zakręty i gwałtowne przyspieszanie zmniejszają osiągi opony, a tym samym jej żywotność.
  •  Dobrym pomysłem jest wyważanie opon co około 15 000 km.
  •  Nie zapominajmy o odpowiednim przechowywaniu sezonowym.
  •  I co najważniejsze - unikaj złych dróg! Żart, oczywiście, ale jest w nim więcej prawdy niż żartu. Wyboje, żwir lub po prostu off-roading mogą skrócić żywotność kół o 30, a nawet 50%.

 

Autor