OSIEM NAJPOPULARNIEJSZYCH PYTAŃ DOTYCZĄCYCH TERMINÓW SEZONOWEJ WYMIANY OPON

1. KIEDY NALEŻY ZMIENIĆ OPONY NA LETNIE?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o sezonową wymianę opon. Tak jak wiosna nie może zaczynać się ściśle według kalendarza.
Producenci opon zalecają wymianę opon na letnie, gdy średnia dzienna temperatura wzrasta powyżej +7°C. Dodatkowym punktem odniesienia może być koniec sezonu grzewczego. Pamiętajmy, że pierwsze ciepłe dni są zazwyczaj zwodnicze, dlatego warto poczekać, aż ustabilizuje się reżim temperaturowy.

2. KIEDY MOGĘ ZMIENIĆ OPONY NA ZIMOWE?

Należy odnieść się do wspomnianych już temperatur. Oznacza to, że można założyć opony zimowe, jeśli średnia dzienna temperatura spada poniżej +7°C. Choć trudno ustrzec się przed niespodziankami pogodowymi, to jednak często meteorolodzy nie mylą się co do początku pierwszych opadów śniegu. Należy więc monitorować długoterminowe prognozy pogody.
Zmień opony na zimowe odpowiednio wcześnie, jeśli używasz samochodu głównie rano i wieczorem. O tej porze dnia na powierzchni drogi może tworzyć się szron i lód.

3. CO JEST ZŁEGO W OPONACH ZIMOWYCH W LECIE?

  Nie zaleca się jazdy na oponach zimowych w lecie. OK, wielu kierowców tak robi i jest to naprawdę mniej ryzykowne niż jazda po zaspach śnieżnych na oponach letnich. Jednak nadal będziemy próbować odwieść Cię od tego pomysłu:
- Po pierwsze, jest to nieopłacalne. Mogłoby się wydawać, że jeden komplet opon zimowych na cały rok będzie tańszy niż cztery dodatkowe opony letnie. Jednak w ciągu jednego lata opony zimowe mogą się zużyć tak, jakby przepracowały kilka arktycznych zim na ekstremalnych drogach. Ponadto zwiększy się zużycie paliwa, co również nie ucieszy oszczędnych kierowców.
- Po drugie, jest to niewygodne. Specjalny wzór bieżnika opon zimowych bardzo pomaga zachować sterowność na śniegu lub oblodzonej nawierzchni. Jednak na suchym asfalcie taka opona wydaje niezbyt przyjemne dźwięki. Podczas gdy niektórych kierowców po prostu one denerwują, inni odwracają ich uwagę od drogi.
- Po trzecie, utrudniają one prowadzenie pojazdu. Opony zimowe i letnie są wykonane z diametralnie różnych typów mieszanek gumowych. Miękka mieszanka na zimne warunki pogodowe ulega dalszemu zmiękczeniu pod wpływem wysokich temperatur. Konsekwencją tego jest utrata przyczepności, dłuższa droga hamowania i słaba reakcja na polecenia kierownicy.

4. CZY MOGĘ JEŹDZIĆ W ZIMIE NA OPONACH LETNICH?

Nie, zdecydowanie odradzamy jazdę na oponach letnich w zimie. Istnieją dwa powody, dla których opony letnie nie nadają się na zimę - mieszanka gumowa i rzeźba bieżnika. Ale konsekwencji takiej jazdy może być cała masa:

  •  poślizg i niekontrolowane pokonywanie zakrętów;
  •  droga hamowania wydłuża się o ponad 50%;
  •  samochód wpada w poślizg;
  •  będziesz miał spore problemy z kierowaniem.

Ponieważ opony letnie muszą być odporne na wysokie temperatury, są sztywniejsze. Na mrozie twardnieją one do tego stopnia, że pod względem właściwości zaczynają przypominać koła plastikowe.

5. CZY NIE MOŻNA JEŹDZIĆ NA OPONACH CAŁOROCZNYCH PRZEZ CAŁY ROK?

Kiedyś uważano, że opony całoroczne to optymalny wybór, ponieważ można z nich korzystać w każdych warunkach pogodowych i o każdej porze roku. W praktyce jednak nie do końca tak jest. Nie opracowano jeszcze mieszanki gumowej, która byłaby równie skuteczna w temperaturach + 30°C i - 30°C, zachowując elastyczność w zimie i sztywność w lecie. Ta sama sytuacja dotyczy rzeźby bieżnika.
Ten typ opon najlepiej sprawdza się w miejscach, gdzie nie ma znaczącej różnicy temperatur między latem a zimą, a lód i śnieg znane są tylko ze słyszenia. Jeden z największych producentów opon, Goodyear, zaleca zakup opon całorocznych, pod warunkiem, że temperatura w Twoim regionie nie spada zimą poniżej -5°C.
W naszych szerokościach geograficznych opony całoroczne lepiej sprawdzają się poza sezonem. A niektóre modele, zgodnie z opiniami klientów, mogą przewyższać opony letnie w lecie. Na śnieżne i mroźne zimy warto jednak kupić koła, które są lepiej przystosowane do takich warunków.

6. JAK BARDZO POTRZEBUJĘ OPON KOLCOWANYCH?

  Odpowiedniość opon kolcowanych zależy od dróg, po których zwykle jeździsz. Kolce znacznie poprawiają hamowanie na śniegu lub lodzie. Na oczyszczonych, suchych powierzchniach ich skuteczność jednak znacznie maleje.
Dlatego też, jeśli Twoje regularne trasy przebiegają w granicach miast, gdzie usługi publiczne są stosunkowo regularne, używaj zimą opon na rzepy. Jeśli jednak musisz jechać poza zasięgiem pługów śnieżnych, opony z kolcami są najlepszym rozwiązaniem. Pamiętaj, że opony te powinny być montowane jak najpóźniej jesienią i wcześniej zastąpione oponami letnimi.

7. CZY MOGĘ ZOSTAĆ UKARANY MANDATEM ZA JAZDĘ NA OPONACH ZIMOWYCH W LECIE (I ODWROTNIE)?

Ukraińskie ustawodawstwo nie określa wymagań dotyczących czasu zmiany opon sezonowych. Przepisy ruchu drogowego przypominają jedynie o tym, jaka powinna być minimalna głębokość bieżnika używanych kół. W związku z tym funkcjonariusze patrolu nie mogą wystawiać mandatów za niesezonowe opony.

8. W JAKI SPOSÓB WYPŁATA UBEZPIECZENIA ZALEŻY OD TERMINOWEJ WYMIANY OPON?

CMTPL czyli 'Automobile Third Party Liability Insurance' jest wypłacane niezależnie od tego, czy zmienisz opony na czas. Ale z ubezpieczeniem kadłuba nie jest to takie proste. W tym przypadku należy sięgnąć do tekstu umowy ubezpieczenia, aby zrozumieć stanowisko danego ubezpieczyciela. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe odmawiają wypłaty odszkodowania z tytułu KASKO, jeśli jeździsz na oponach letnich od 15 listopada do 15 marca. Daty te mogą się różnić, więc upewnij się, że dokładnie przeczytałeś wszystkie warunki i zasady.

Należy pamiętać, że brak wzmianki o terminowej wymianie opon sezonowych w umowie z ubezpieczycielem nie oznacza, że w razie wypadku problem ten nie zostanie poruszony. Z pewnością wszyscy ubezpieczyciele twierdzą, że odszkodowanie nie przysługuje, jeśli samochód był niewłaściwie konserwowany. A opony pozasezonowe można łatwo zinterpretować jako świadome narażanie siebie i swojego pojazdu na niebezpieczeństwo.

 

Autor